Turu-ülevaade: Jaapan pakub koroonakriisist väljumisel ekspordivõimalusi
Keerulised ajad vajavad kiiret tegutsemist, kuid riskide maandamiseks ka ettevaatlikke otsuseid. Heaks näiteks on eksporditurgude mitmekesistamine, kus tasub kaaluda kaugematele turgudele sihtide seadmist. Kuigi Jaapan tundub Eesti ettevõtjatele veel väga kauge ekspordituruna, tasub Tõusva Päikese Maale mõelda just koroonakriisist taastumise kontekstis. Jaapani majandus on väliskaubandusele jätkuvalt vägagi vastuvõtlik, mida tõestab ka mitme Eesti ettevõtete eksporditegevuse käivitumine Jaapani suunal suisa keset kriisi.
Jaapan kehtestas kriisi tipphetkel inimestele leebemad liikumispiirangud kui paljud teised riigid, on ka Jaapaniriigi majandus korralikult räsida saanud. Teises kvartalis kahanes Jaapani majanduslik kogutoodang 7,8% võrreldes eelneva kvartaliga ning koguni 27,8% võrreldes möödunud aasta teise kvartaliga. Samas on Jaapan rüselenud majanduslanguse kütkes juba eelmise aasta lõpust saadik, kui tarbimismaksu kergitati kümnendi võrra. Seega võib väita, et koroonapandeemia tabas Jaapani majandust kõige halvemal võimalikul hetkel.
Senised tarneahelad on kõrvale heidetud, inimeste ja kaupade transportimine on muutunud keerukamaks, sõlmimise lävel olevad lepingud on jäänud pealtnäha igavesti ootele ning ettevõtted otsivad üha meeleheitlikumalt kõikvõimalikke alternatiivseid lahendusi.
Jaapani reaalne SKP muutus (kvartaalne)
(allikas: Jaapani Riigikantselei)
Kuigi sisemajanduse kogutoodangu mahud näitavad viimaste aegade halvimaid numbreid, ennustavad mõned ökonomistid Jaapani majandusele üle 10-protsendilist kasvu juba käesoleva aasta kolmandas kvartalis. Ettevaatlikuks teeb nende prognooside juures siiski teadmine, et viirusesse nakatumine on jätkuvalt kõrgel tasemel nii Jaapanis kui ka paljudes teistes riikides.
Eelmise aasta mahte aluseks võttes vähenes Eesti eksport Jaapanisse märtsis ja mais pea poole võrra. Kuid on veel vara hinnata, kas vähenemise põhjuseks on ainult koroonaviirusest tingitud pandeemia. Kahtlemata mõjutas globaalne tervisekriis mõnede toodete eksporti, kuid kogu ekspordimaht Eestist Jaapanisse tänavuse esimese poolaasta jooksul igal juhul kasvas võrreldes 2018. ja 2017. aastaga.
Eesti eksport Jaapanisse (tuhandetes jeenides)
(allikas: Jaapani statistikaamet)
Huvi Eesti toodete vastu ei ole Jaapanis vähenenud. Mitmesugused esmatarbe- ja toidukaubad on just hiljuti leidnud tee Jaapani tarbijateni, näidates soliidset ekspordimahtude suurenemist. Ühe Eestist juustu importiva Jaapani ettevõtte kinnitusel ei ole nende müüdavad juustukogused pandeemia ajal vähenenud, arvestades sealjuures, et juustu maailmaturuhind langes märkimisväärselt teises kvartalis. Paljudes riikides on alanud taastumine isolatsioonipiirangutest ning globaalne toiduturg on naasmas tavalisele tasemele.
Koroonapandeemia ajal on mitmed Eesti ettevõtted alustanud eksporti Jaapanisse ning sugugi mitte kõik neist ei ole IT-sektorist. Kriisi ajal on EASi Jaapani esindus aidanud paljudel Eesti ettevõtetel kanda kinnitada sellel põneval ja atraktiivselt turul. Pandeemia tipphetkel alustas oma äriga Jaapanis üks Eesti mööblitootja ning ühe meetootja müügikäive on 2020. aasta esimeses pooles aasta varasemaga võrreldes lausa kahekordistunud.
Kriisis ellujäämine nõuab loomingulist mõtlemist ning uute võimaluste märkamist. Jaapani turu vallutamine on kindlasti üks paljutõotavamaid viise ekspordi kasvatamiseks, kuid läbimurre eeldab põhjalikku ettevalmistust ning mahukat ajalist ja rahalist investeeringut. Enne omal käel turule sisenemist tasub kindlasti suhelda EASi ekspertidega ning viia end kurssi vajalike registritoimingute ja intellektuaalomandi kaitsmise nüanssidega.
Kui on rohkem huvi Jaapani turu osas, siis võta palun ühendust:
Tsubasa Yoshito
Aasia keskuse Jaapani projektijuht +372 627 9418 |