Ida-Viru ettevõtjate teadmusmahukate tegevuste toetus
Toetame Ida-Viru majanduse mitmekesistamist ja uute suurte lisandväärtusega töökohtade loomist
Toetust saavad projektid, mida viivad ellu Ida-Virumaal tegutsevad ettevõtjad või Ida-Virumaale investeerivad ettevõtjad.
Programm koosneb ettevõtete nõustamisest ja toetusest.
Taotlusvoorus taotletava toetuse minimaalne summa on 100 000 eurot ja maksimaalne summa 5 000 000 eurot.
Taotlusvooru vahendite kogumaht on 25 000 000 eurot.
Toetust rahastatakse Õiglase Ülemineku Fondi vahenditest.
Projektid saavad toetust taotleda kahes taotlusvoorus:
- Ainult teadus- ja arendustegevusi sisaldavate projektide puhul on toetus ühe projekti kohta 100 000 – 2 miljonit eurot ning 17.07-14. 09 (16:00) avatud vooru kogumaht on 10 miljonit eurot. Positiivse eelhinnangu saamiseks, tuleb projektiplaan koos kõigi kohustuslike lisadega esitada hiljemalt 04.09.2023 kella 10.00-ks.
- Piloottaristut hõlmavate projektide jaoks on taotlemine avatud jooksvalt kuni eelarveliste vahendite (15 miljonit) ammendumiseni ning maksimaalne toetus ühe projekti kohta on 5 miljonit eurot.
Taotluse esitamise eelduseks on projektiplaanile positiivse eelhinnangu saamine.
Eelnõustamine on avatud.
Kellele on programm mõeldud?
- Ettevõtetele, kes soovivad töötada välja innovaatilisi tehnoloogiaid, protsesse, tooteid või teenuseid; katsetada uusi materjale või koguda teadmisi tehnoloogilise teostatavuse kohta
- Ettevõtja saab osaleda kas iseseisvalt või koostöös teiste ettevõtete, teadusasutuste, katselaborite või intellektuaalomandi ekspertidega
- Programmis saavad osaleda kõik Eesti äriregistrisse kantud ettevõtted, sõltumata ettevõtte suurusest ning tegutsemisajast, kes planeerivad projekti ellu viia Ida-Virumaal või kes planeerivad investeerida Ida-Virumaale. Osalev ettevõte ei tohi olla raskustes
Mis valdkonna projekte ootame?
Toetust saab taotleda üksnes Eesti majanduse tegevusalade klassifikaatoris (edaspidi EMTAK) avaldatud järgmiste tegevusvaldkondade projektidele:
- mäetööstus – EMTAK jagu B, välja arvatud alajaod 05, 06 ja 091
- töötlev tööstus – EMTAK jagu C, välja arvatud alajaod 102, 12, 19, 242, 243, 2446, 2452 ja 2591
- elektrienergia, gaasi, auru ja konditsioneeritud õhuga varustamine – EMTAK jagu D, välja arvatud alajagu 35111
- veevarustus, kanalisatsioon, jäätme- ja saastekäitlus – EMTAK jagu E
- Projektides kasutatav biomass peab vastama taastuvenergia direktiivis (REDII, 2018/2001/EU) sätestatud jätkusuutlikkuse kriteeriumidele
- Toetada saab vaid selliseid suurettevõtete investeerimisprojekte, mis on kirjeldatud ÕÜ territoriaalse kava liites B
- tuumajaamade tegevuse lõpetamist või nende rajamist
- tubaka ja tubakatoodete valmistamist, töötlemist ega turustamist
- komisjoni määruse (EL) nr 651/2014 (1) artikli 2 punktis 18 määratletud raskustes olevaid ettevõtjaid, välja arvatud juhul, kui see on lubatud ajutiste riigiabi reeglite kohaselt, mis on kehtestatud erandlike olukordade käsitlemiseks, või vähese tähtsusega abi kontekstis, et toetada energiasüsteemi ümberkujundamise protsessi raames energiakulusid vähendavaid investeeringuid
- investeeringuid, mis on seotud fossiilkütuste tootmise, töötlemise, transpordi, jaotuse, ladustamise või põletamisega


Mille jaoks toetust saab?
Rakendusuuringu toetuse osakaal sõltuvalt ettevõtte suurusest:
- 70% (väikeettevõte)
- 60% (keskmine)
- 50% (suur)
Rakendusuuringu toetuse osakaal tõhusa koostöö raames sõltuvalt ettevõtte suurusest:
- 80% (väike)
- 75% (keskmine)
- 65% (suur)
Tootearendustoetuse osakaal sõltuvalt ettevõtte suurusest:
- 45% (väike)
- 35% (keskmine)
- 25% (suur)
Tootearendustoetuse osakaal tõhusa koostöö raames sõltuvalt ettevõtte suurusest:
- 60% (väike)
- 50% (keskmine)
- 40% (suur)
Toetame vajadusel teostatavusuuringu läbiviimist kas rakendusuuringu korraldamiseks või tootearenduseks. Teostatavusuuringut toetatakse üksnes koos rakendusuuringu või tootearenduse läbiviimise tegevustega.
- 70% (väike)
- 60% (keskmine)
- 50% (suur)
Intellektuaalomandi esmakaitset saab taotleda juhul, kui projekti raames viiakse läbi rakendusuuringut või tootearenduse tegevust.
- toetuse osakaal 50%
- 45 protsenti abikõlblikest kuludest väikeettevõtja korral
- 35 protsenti abikõlblikest kuludest keskmise suurusega ettevõtja korral
- 25 protsenti abikõlblikest kuludest suurettevõtja korral
Toetuse määr vastavalt riigiabi loas sätestatule
- 45 protsenti abikõlblikest kuludest väikeettevõtja korral
- 35 protsenti abikõlblikest kuludest keskmise suurusega ettevõtja korral
- 25 protsenti abikõlblikest kuludestsuurettevõtja korral
Mis minu ettevõttes muutub?
Läbi teadusarendustegevuse ja tootearenduse kasvab müügitulu
Kasvab rahvusvaheline konkurentsivõime
Suureneb TA tegevusega tegelevate töötjate arv
Eelnõustamine
Taotluse esitamiseks Ida-Viru ettevõtjate teadmusmahukate tegevuste toetamise vooru on vajalik läbi teha kohustuslik eelnõustamine.
Eelnõustamisel saad tagasisidet projekti sisu ja selle tehnilistele tingimustele vastamise kohta. Samuti soovitusi, kuidas projekti parandada ja edasi arendada. Lisaks selgub nõustamisel, kas on vaja tellida rahvusvaheline ekspertiis.
Registreeri eelnõustamisele: [email protected]
Taotluse ettevalmistamine
Taotluse saad koostada ja esitada struktuuritoetuse e-toetuse keskkonnas
Valmista taotluse dokumendid eelnevalt ette
NB! Teadus- ja arendustegevusi sisaldavate projektidele ja piloottaristut hõlmavate projektidele on erinevad vormid ja nõudmised
Tehnilise valmisoleku taseme määratlemise juhendid:
Tehnilise valmisoleku taseme määratlemine projektides
Tehnilise valmisoleku taseme määratlemine IT-projektides
Positiivse eelhinnangu saanud projektiplaan
Project plan (projektiplaani fail inglise keeles kasutamiseks)
Detailne projekti eelarve vormil
Projektimeeskonna CV-d
Bilanss ja kasumiaruanne viimase kvartali seisuga
Nimekiri potentsiaalsetest teenuseosutajatest projektis
Kontserni liikmete skeem vormil (kui taotleja kuulub kontserni ja kontserni andmed ei ole äriregistris kuvatud)
Volikirja näidis (kui taotluse allkirjastaja ei ole taotleja esindusõiguslik isik)
Partneri kinnituskiri (kui projekti on kaasatud partner)
Positiivse eelhinnangu saanud projektiplaan
project plan (projektiplaani fail inglise keeles kasutamiseks)
Detailne projekti eelarve vormil
Projektimeeskonna CV-d
Nimekiri potentsiaalsetest teenuseosutajatest projektis
Kinnistu omandi- või kasutusõigust tõendav dokumentatsioon
Bilanss ja kasumiaruanne viimase kvartali seisuga
Kontserni liikmete skeem vormil (kui taotleja kuulub kontserni ja kontserni andmed ei ole äriregistris kuvatud)
Volikirja näidis (kui taotluse allkirjastaja ei ole taotleja esindusõiguslik isik)
Partneri kinnituskiri (kui projekti on kaasatud partner)
Juhend “Ei kahjusta oluliselt” põhimõtte kohta
“Ei kahjusta oluliselt” hindamise vorm
Korduma kippuvad küsimused (KKK) „ei kahjusta oluliselt/DNSH“ teemal „ei kahjusta oluliselt“ põhimõttega arvestamiseks toetuste taotlemisel ja andmisel Koostaja: Kristel Lopsik (RTK)
Taotluse esitamine
Taotlus täidetakse ja esitatakse struktuurifondide e-toetuse keskkonnas
Taotluse hindamine
Teadus- ja arendustegevusi sisaldava projekti hindamistulemused avaldatakse 60 tööpäeva pärast taotlusvooru sulgemist.
Piloottaristut hõlmava projekti hindamistulemused avaldatakse 60 tööpäeva pärast taotluse esitamisest.
Esmalt viime läbi taotluse vastavushindamise. Projekte hindab vastavalt hindamismetoodikale hindamiskomisjon. Vajadusel kaasame hindamisse sõltumatuid eksperte.
Evaluation methodology (hindamismetoodika inglise keeles)
Hindamiskriteeriumid:
35% projekti majanduslik põhjendatus ja taotleja suutlikkus projekti tulemusi meetme eesmärkide täitmiseks rakendada
30% projekti tehnoloogiline põhjendatus, taotleja suutlikkus projekti tehnoloogiliselt ellu viia
25% projekti kooskõla valdkondlike arengukavadega, mõju rakenduskava erieesmärgi ja meetme eesmärkide saavutamisele
5% projekti kuluefektiivsus
5% projekti kooskõla Eesti pikaajalise arengustrateegia aluspõhimõtete ja sihtidega
Esmalt viime läbi taotluse vastavushindamise. Projekte hindab vastavalt hindamismetoodikale hindamiskomisjon. Vajadusel kaasame hindamisse sõltumatuid eksperte.
Evaluation methodology (hindamismetoodika inglise keeles)
Hindamiskriteeriumid:
35% projekti majanduslik põhjendatus ja taotleja suutlikkus projekti tulemusi meetme eesmärkide täitmiseks rakendada
30% projekti tehnoloogiline põhjendatus, taotleja suutlikkus projekti tehnoloogiliselt ellu viia
25% projekti kooskõla valdkondlike arengukavadega, mõju rakenduskava erieesmärgi ja meetme eesmärkide saavutamisele
5% projekti kuluefektiivsus
5% projekti kooskõla Eesti pikaajalise arengustrateegia aluspõhimõtete ja sihtidega
Projekti elluviimine
Vii tegevused lähtuvalt projektiplaanis kirjeldatust edukalt ellu ja saavuta seatud eesmärgid!
Olles saanud toetust Õiglase ülemineku Fondist, on sul kohustus avalikkust toetuse kasutamisest teavitada.
Teavitamise juhend ja logod (vaata perioodi 2021-2027 tähistamise nõudeid)
- Toetuse saaja peab deklareerima teadusarendustegevuse iga-aastases aruandes, mida kogub Statistikaamet
- Juhul kui taotleja ostab projekti käigus sisse teadusarendusteenust, siis teenuseosutajaks saavad olla ettevõtted ja teadusarendusorganisatsioonid, kellel on antud valdkonna tegevuses tunnustatud referentsid. Teenuse osutaja võib olla nii Eestist kui ka välismaalt
- Teenuse ostmisel tuleb järgida ühendmääruse § 11 sätestatud nõudeid
Teenuse/kauba hankimise korraldamisel on mittehankekohustuslaste puhul oluline:
- toetusraha säästlik kasutamine
- kõikide pakkujate, sh potentsiaalsete, võrdne kohtlemine ehk pakkujatele ühesuguse lähteülesande/pakkumiskutse esitamine
- ostmisel olemasoleva konkurentsi kasutamine, konkurentsi edendamine, sh. vajadusel hinnapakkumiste küsimine väljastpoolt Eestit
- hinnapakkumiste küsimise ja saamise dokumentatsiooni säilitamine ajaliselt loogilises järjestuses ehk hankimine läbipaistvalt ja tagantjärgi kontrollitavalt
- tehingute tegemine on keelatud tulumaksuseaduse §8 tähenduses seotud isikute vahel
Teenuse/kauba hankimise korraldamisel on mittehankekohustuslaste puhul kohustus:
- tagada , et ilma käibemaksuta rahvusvahelist piirmäära ületava maksumusega riigihanke alusdokumentides on seatud tingimus, mille kohaselt pakkuja esitab hankelepingu täitmisel iga oma alltöövõtja, kellega sõlmitud alltöövõtulepingu käibemaksuta maksumus ületab 50 000 eurot, nime ja registrikoodi ning alltöövõtulepingu nimetuse, kuupäeva, numbri ja summa
- juhul kui ost on võrdne 20 000 euroga või sellest suurem, korraldada ostumenetluse lähtuvalt ühissätete määruse § 11 lõigetest 4–7 ning toetuse andmise tingimustes sätestatud nõuetest
Juhis ostumenetluste läbiviimiseks toetuse saajatele, kes ei ole hankijad - kui ostu eeldatav abikõlblik maksumus ilma käibemaksuta on 60 000 eurot või sellest suurem, viiakse ostumenetlus läbi riigihangete registris
Vaata riigihangete registri kasutusjuhendit (vaata “Juhend toetuse saajale, kes ei ole hankija RHS tähenduses”)
Toetuse saajal on kohustus eristada projektiga seotud kulud teistest kuludest. Projekti kulude eristamist on sõltuvalt ettevõttes kasutusel olevast raamatupidamistarkvarast võimalik korraldada läbi projektile eraldi kulukonto avamise või projekti kulude eristamise, konto koodidele vastavate tunnuste lisamisega (objekt, projekt vms).
Aruandlus
Aruandlusvormid on ettevalmistamisel
Teekond
Taotluse esitamiseks Ida-Viru ettevõtjate teadmusmahukate tegevuste toetamise vooru on vajalik läbi teha kohustuslik eelnõustamine.
Eelnõustamisel saad tagasisidet projekti sisu ja selle tehnilistele tingimustele vastamise kohta. Samuti soovitusi, kuidas projekti parandada ja edasi arendada. Lisaks selgub nõustamisel, kas on vaja tellida rahvusvaheline ekspertiis.
Registreeri eelnõustamisele: [email protected]
Taotluse saad koostada ja esitada struktuuritoetuse e-toetuse keskkonnas
Valmista taotluse dokumendid eelnevalt ette
NB! Teadus- ja arendustegevusi sisaldavate projektidele ja piloottaristut hõlmavate projektidele on erinevad vormid ja nõudmised
Tehnilise valmisoleku taseme määratlemise juhendid:
Tehnilise valmisoleku taseme määratlemine projektides
Tehnilise valmisoleku taseme määratlemine IT-projektides
Positiivse eelhinnangu saanud projektiplaan
Project plan (projektiplaani fail inglise keeles kasutamiseks)
Detailne projekti eelarve vormil
Projektimeeskonna CV-d
Bilanss ja kasumiaruanne viimase kvartali seisuga
Nimekiri potentsiaalsetest teenuseosutajatest projektis
Kontserni liikmete skeem vormil (kui taotleja kuulub kontserni ja kontserni andmed ei ole äriregistris kuvatud)
Volikirja näidis (kui taotluse allkirjastaja ei ole taotleja esindusõiguslik isik)
Partneri kinnituskiri (kui projekti on kaasatud partner)
Positiivse eelhinnangu saanud projektiplaan
project plan (projektiplaani fail inglise keeles kasutamiseks)
Detailne projekti eelarve vormil
Projektimeeskonna CV-d
Nimekiri potentsiaalsetest teenuseosutajatest projektis
Kinnistu omandi- või kasutusõigust tõendav dokumentatsioon
Bilanss ja kasumiaruanne viimase kvartali seisuga
Kontserni liikmete skeem vormil (kui taotleja kuulub kontserni ja kontserni andmed ei ole äriregistris kuvatud)
Volikirja näidis (kui taotluse allkirjastaja ei ole taotleja esindusõiguslik isik)
Partneri kinnituskiri (kui projekti on kaasatud partner)
Juhend “Ei kahjusta oluliselt” põhimõtte kohta
“Ei kahjusta oluliselt” hindamise vorm
Korduma kippuvad küsimused (KKK) „ei kahjusta oluliselt/DNSH“ teemal „ei kahjusta oluliselt“ põhimõttega arvestamiseks toetuste taotlemisel ja andmisel Koostaja: Kristel Lopsik (RTK)
Taotlus täidetakse ja esitatakse struktuurifondide e-toetuse keskkonnas
Teadus- ja arendustegevusi sisaldava projekti hindamistulemused avaldatakse 60 tööpäeva pärast taotlusvooru sulgemist.
Piloottaristut hõlmava projekti hindamistulemused avaldatakse 60 tööpäeva pärast taotluse esitamisest.
Esmalt viime läbi taotluse vastavushindamise. Projekte hindab vastavalt hindamismetoodikale hindamiskomisjon. Vajadusel kaasame hindamisse sõltumatuid eksperte.
Evaluation methodology (hindamismetoodika inglise keeles)
Hindamiskriteeriumid:
35% projekti majanduslik põhjendatus ja taotleja suutlikkus projekti tulemusi meetme eesmärkide täitmiseks rakendada
30% projekti tehnoloogiline põhjendatus, taotleja suutlikkus projekti tehnoloogiliselt ellu viia
25% projekti kooskõla valdkondlike arengukavadega, mõju rakenduskava erieesmärgi ja meetme eesmärkide saavutamisele
5% projekti kuluefektiivsus
5% projekti kooskõla Eesti pikaajalise arengustrateegia aluspõhimõtete ja sihtidega
Esmalt viime läbi taotluse vastavushindamise. Projekte hindab vastavalt hindamismetoodikale hindamiskomisjon. Vajadusel kaasame hindamisse sõltumatuid eksperte.
Evaluation methodology (hindamismetoodika inglise keeles)
Hindamiskriteeriumid:
35% projekti majanduslik põhjendatus ja taotleja suutlikkus projekti tulemusi meetme eesmärkide täitmiseks rakendada
30% projekti tehnoloogiline põhjendatus, taotleja suutlikkus projekti tehnoloogiliselt ellu viia
25% projekti kooskõla valdkondlike arengukavadega, mõju rakenduskava erieesmärgi ja meetme eesmärkide saavutamisele
5% projekti kuluefektiivsus
5% projekti kooskõla Eesti pikaajalise arengustrateegia aluspõhimõtete ja sihtidega
Vii tegevused lähtuvalt projektiplaanis kirjeldatust edukalt ellu ja saavuta seatud eesmärgid!
Olles saanud toetust Õiglase ülemineku Fondist, on sul kohustus avalikkust toetuse kasutamisest teavitada.
Teavitamise juhend ja logod (vaata perioodi 2021-2027 tähistamise nõudeid)
- Toetuse saaja peab deklareerima teadusarendustegevuse iga-aastases aruandes, mida kogub Statistikaamet
- Juhul kui taotleja ostab projekti käigus sisse teadusarendusteenust, siis teenuseosutajaks saavad olla ettevõtted ja teadusarendusorganisatsioonid, kellel on antud valdkonna tegevuses tunnustatud referentsid. Teenuse osutaja võib olla nii Eestist kui ka välismaalt
- Teenuse ostmisel tuleb järgida ühendmääruse § 11 sätestatud nõudeid
Teenuse/kauba hankimise korraldamisel on mittehankekohustuslaste puhul oluline:
- toetusraha säästlik kasutamine
- kõikide pakkujate, sh potentsiaalsete, võrdne kohtlemine ehk pakkujatele ühesuguse lähteülesande/pakkumiskutse esitamine
- ostmisel olemasoleva konkurentsi kasutamine, konkurentsi edendamine, sh. vajadusel hinnapakkumiste küsimine väljastpoolt Eestit
- hinnapakkumiste küsimise ja saamise dokumentatsiooni säilitamine ajaliselt loogilises järjestuses ehk hankimine läbipaistvalt ja tagantjärgi kontrollitavalt
- tehingute tegemine on keelatud tulumaksuseaduse §8 tähenduses seotud isikute vahel
Teenuse/kauba hankimise korraldamisel on mittehankekohustuslaste puhul kohustus:
- tagada , et ilma käibemaksuta rahvusvahelist piirmäära ületava maksumusega riigihanke alusdokumentides on seatud tingimus, mille kohaselt pakkuja esitab hankelepingu täitmisel iga oma alltöövõtja, kellega sõlmitud alltöövõtulepingu käibemaksuta maksumus ületab 50 000 eurot, nime ja registrikoodi ning alltöövõtulepingu nimetuse, kuupäeva, numbri ja summa
- juhul kui ost on võrdne 20 000 euroga või sellest suurem, korraldada ostumenetluse lähtuvalt ühissätete määruse § 11 lõigetest 4–7 ning toetuse andmise tingimustes sätestatud nõuetest
Juhis ostumenetluste läbiviimiseks toetuse saajatele, kes ei ole hankijad - kui ostu eeldatav abikõlblik maksumus ilma käibemaksuta on 60 000 eurot või sellest suurem, viiakse ostumenetlus läbi riigihangete registris
Vaata riigihangete registri kasutusjuhendit (vaata “Juhend toetuse saajale, kes ei ole hankija RHS tähenduses”)
Toetuse saajal on kohustus eristada projektiga seotud kulud teistest kuludest. Projekti kulude eristamist on sõltuvalt ettevõttes kasutusel olevast raamatupidamistarkvarast võimalik korraldada läbi projektile eraldi kulukonto avamise või projekti kulude eristamise, konto koodidele vastavate tunnuste lisamisega (objekt, projekt vms).
Aruandlusvormid on ettevalmistamisel
Abiks taotlejale
Mart Toots
rakendusuuringute programmi arendusjuht
[email protected]
+372 5649 9651
Loe toetuse tingimuste kohta lähemalt toetuse määrusest
Muud läbivad perioodi 2021-2027 õigusaktid ja juhendid
Tegevust loetakse üldise grupierandi määruse mõistes tõhusaks koostööks, kui projekt viiakse ellu:
- sõltumatute ettevõtjate vahel, kellest vähemalt üks on VKE (väike- või keskmise suurusega ettevõte), või kui projekt viiakse ellu vähemalt kahes Euroopa Liidu liikmesriigis või Euroopa Liidu liikmesriigis ja Euroopa Majanduspiirkonna lepingus osalevas riigis ning ükski ettevõtja ei kanna üle 70 protsendi abikõlblikest kuludest
- või ettevõtja ja vähemalt ühe TA asutuse vahel, kes kannab vähemalt 10 protsenti abikõlblikest kuludest ning kellel on õigus avaldada enda läbiviidud tegevuste tulemused

