Tänavusel ettevõtluse auhinna konkursil hinnatakse ka kohanemisvõimet
Aasta alguses ei osanud veel keegi ennustada koroonaviiruse sedavõrd ränka mõju nii maailma kui ka Eesti majandusele. Eesti ettevõtted on pidanud uute oludega kiiresti kohanema ning tulemuseks on palju uusi initsiatiive ja ärimudelite muutusi. Paljud on oma plaane käigu pealt muutnud ning sügisel näeme selgemalt, kui edukalt on uute ideede ellu rakendamine õnnestunud.
Hea näide kiirest kohanemisest on Comodule, mis seni tegeles kommunikatsioonimoodulite arendamisega liikuvuslahendustele, kuid eriolukorra lõpuks leidis jõudu tuua turule uus toode ja teenus – tänaseks Tallinna tänavad vallutanud kodumaine tõukeratas Tuul. Comodule’i finantsjuhi Kadri Rehkli sõnul sai ettevõtte kiirelt toimunud muudatustega kenasti hakkama. “Alguses tuli meil kohaneda kaugtööga, kuid see osutus täiesti toimivaks võimaluseks. Liikumispiirangute tõttu jäi ka meie töökoormus ajutiselt väiksemaks, kuid samas saime võimaluse tegeleda ülesannetega, mis muidu on kiire tempo juures tahaplaanile jäänud – nii saime rohkem keskenduda tõukeratta renditeenusele Tuul,” märgib Kadri.
Eestlaste poolt loodud elektriline tõukeratas Tuul | Allikas: https://www.tuul.xyz/
Tagasi vaadates peab Kadri väga oluliseks võimet koheselt reageerida ning klientide käekäigu ja kogu turu dünaamikaga kursis olemist, sest olukord muutus päevade ja kohati lausa tundide jooksul. “Samuti tasub alati valmis olla, et turul sünnivad ka ebaratsionaalsed ja ettenägematud otsused. Üks väärtus, mis aitas meil meeskonnana kriitilisi hetki üle elada oli avatud suhtlus – anname siiani iganädalaselt kogu tiimile ülevaate meie finantsseisust ja põhjendame ajutiste kärbete vajadust. Avatust ja läbipaistvust hindavad meie inimesed väga.”
Äri seisukohast oli Comodule’i jaoks väga õige samm ka oma tootmise Eestisse rajamine, kuigi leidus ka kahtlejaid. “Piiride sulgumise tõttu on kontrolli omamine tarneahela üle muutunud elu ja surma küsimuseks, lisaks saame kogu protsessi ideest kuni tootmiseni kontrollides luua veelgi paremaid ja keskkonnasõbralikumaid tooteid,” usub Kadri.
Tervislike karastusjookide ja alkohoolsete käsitöökokteilide pudelitesse ja vaatidesse villimisega tegelev Punch Drinks mõistis kriisi tipphetkel, et olukorras, kus baarid-restoranid on suletud, ei ole mõistlik jääda pealtvaataja rolli ning tuleb leida uusi võimalusi turul püsimiseks. Soovist olukorra lahendamisele kaasa aidata sündiski käte ja pindade desinfitseerimisvahend Punch Sanitizer.
Lisaks erinevatele kokteilidele ja karastusjookide tootmisele alustas Punch Drinksi käte ja pindade definitseerimisvahendite tootmist | Allikas: https://punch-drinks.com/product/sanitizer-multipakk/
Punch Drinksi kaasasutaja Kristjan-Walter Kask ütleb, et tootmises tuli teha kiiresti mitmeid muudatusi, alates tööprotsesside ümberkorraldusest kuni tootmise seadistamiseni uute pakendite jaoks. “Oleme algusest peale korraldanud tootmist LEAN-printsiipidest juhindudes, seega on kiirete muudatuste tegemine meie ettevõtte DNAsse sisse kirjutatud.”
Kristjan-Walteri sõnul on suhteliselt tagasihoidliku suurusega joogitootja eelisteks suurtega konkurentsis püsimisel agiilsus, innovatiivsus ja kiirus. Nendest omadustest lähtub ka ettevõtte igapäevane juhtimine, nii tootmises, tootearenduses kui ka turunduses.
“Meie eesmärk ei ole vaid käibe kasvatamine ja töötajatele palga maksmine, peame lähtuma palju suurematest väärtustest – mis annavad ettevõttele tuuma ja seovad inimesed kokku. Tahame olla jätkusuutlikud, teadlikud ja uudishimulikud ning see oskuste-väärtuste kogum on päris hea valem muutlikes tuultes purjetamiseks,” usub Kristjan-Walter.
Eriolukorra peamiseks õppetunniks loeb Punch Drinks kinnituse saamist, et valitud opereerimisviis on end ära tasunud. “Alati saab veelgi paremini teha, kuid eriolukorrast väljusime tugevamatena. Oleme tänaseks jõudnud automatiseerida ning kaasajastada oma tellimuste vastuvõtmise, väljastamise ja jälgimise süsteeme ning vähendanud mõnede ülesannete dubleerimist. Julgustame oma inimesi võtma rohkem vastutust ning näitama üles veelgi enam initsiatiivi,” loetleb Kristjan-Walter kriisist saadud positiivseid arenguid.
Sarnaseid näiteid edukast kohanemisest ja suurema kontrolli haaramisest oma saatuse üle on Eesti ettevõtetel üha rohkem. Sellist edumeelset suhtumist soovibki EAS sel sügisel konkursi “Ettevõtluse Auhind” kaudu tunnustada ning innustada Eesti ettevõtteid mõtlema suuremalt, ühtlasi ka edendada ettevõtlikku mõtlemist ühiskonnas laiemalt. Edulugude jagamisest ei võida vaid nominendid, vaid ka kõik teised ettevõtjad – innustust ning inspiratsiooni vajame nii praegu kui tulevikus rohkem kui kunagi varem.
Ettevõtluse auhind, Eesti konkurentsivõime edetabeli ja konkursi tunnusta ettevõtluse edendajat 2019. aasta võitjad “Eesti parimad ettevõtted” galal
Kategooriate arv on jäänud samaks, endiselt valitakse aasta eksportöör, aasta uuendaja, aasta pere-ettevõte, parim disaini rakendaja ning aasta välisinvestor. Viies kategoorias valib žürii esmalt kolm nominenti ning seejärel ka iga kategooria võitja.
Miks kandideerida? Ainuüksi konkursil osalemisega kaasneb avalik tunnustus ja meedia positiivne tähelepanu. Paljude varasemate osalejate kinnitusel on tunnustus muutnud neid tööandjana veelgi atraktiivsemaks ning partnerite silmis usaldusväärsemaks. Lisaks majanduslikele edule hinnatakse konkursil ka pehmeid väärtusi ning tänavu esmakordselt ettevõtete kohanemisvõimet uute olude ja väljakutsetega toime tulemiseks.
Võiduvõimalused on võrdsed kõigi jaoks, olenemata ettevõtte suurusest. Aasta ettevõtte auhinna on pälvinud muuhulgas toona vaid 12 töötajaga tegutsenud Top Marine. Samuti ei ole takistuseks varasem kandideerimine ega ka võitmine – kes ei ole veel võitnud, võivad selle saavutada tänavu ning eelmistel võitjatel on kõik võimalused oma triumfi kordamiseks.
Vaata lisa ja kandideeri: https://www.eas.ee/ettevotluseauhind/