Soome laevaehitus õitseb
Viimasel ajal on mitmelt poolt kõrva jäänud, et seoses majanduslangusega lähiriikides peaksid Eesti eksportöörid kiiresti vaatama Skandinaaviast väljapoolegi. Aga kas on ikka hea mõte hüljata oma tähtsad eksporditurud ja katsetada kaugematega?
Soome majandusele prognoositakse 2023. aastal 0,2% kahanemist. 2024. aastal majanduskasv eeldatavasti kiireneb, ehkki tagasihoidliku 0,9%-ni. 2025. aastal majanduskasv hoogustub, ulatudes 1,5%-ni. Soome tööstussektori kasv sõltub suurel määral partnerturgude tõmbejõust – kui need elavnevad, on ka Soome tööstusel võimalik kasvutempot kiirendada.
Palju on räägitud ehitussektori suurest kriisist. Arusaadavalt on see sektor intresside tõusu ja inflatsiooniga tugevalt pihta saanud. Langus on järsk just elamuehituses, lausa ligikaudu 50%. Suurim langus on toimunud kasvukeskustest (pealinna piirkond, Tampere, Turu) väljaspool. Samas pole riigi suurt toetust selle sektori kriisi leevendamiseks oodata.
Kui asi nii mustaks maalida, võib jääda tunne, et Soome ei tasu küll minna lähiajal äri ajama. Nii see siiski ei ole, sest olenemata teatud sektorite langusest on turg siiski avatud ja toimib. On sektoreid ja suuri tegijaid, kellel läheb hästi ja kelle tulevikuväljavaade on vägagi positiivne. Ühte sellist ettevõtet külastasime ka Team Estoniaga.
25. oktoobril külastas Meyer Turku laevatehast Team Estonia delegatsioon eesotsas Eesti suursaadiku Sven Sakkovi ning kauaaegse meretööstuses tegutseva R&M juhi ja Eesti aukonsuli Andrus Junolaineniga. Võõrustajaks oli Tim Meyer, kes on perefirma Meyer seitsmenda põlvkonna juht. Saksamaalt pärit Tim on Turus elanud kolm aastat ja annab intervjuusid pressile juba sujuvas soome keeles.
Meyer Turku laevatehasest läheb novembri lõpus Kariibi merele seilama maailma suurim kruiisilaev Icon of the Seas. Laev mahutab koos meeskonnaga pea 10 000 inimest ja selle pikkus on 365 meetrit (Tallinna ja Helsingi vahel seilava My Stari pikkus on 212 meetrit). Laeval on tohutu suur veepark koos basseinide ja liumägedega ja päris palmid (need istutatakse küll alles pärast Soomest lahkumist). Elamusi saab nautida 20 laevatekil.
Kruiisilaevadel on viimastel aastatel edukalt läinud. Pärast pandeemiat on nõudlus pidevalt kasvanud ja sel aastal on reisijaid peaaegu 11% rohkem kui 2019 (seega enne pandeemiat). Kasv tõenäoliselt jätkub. Meyer Turku tehaselt on Royal Caribbean Group tellinud vähemalt kaks samaväärset uut alust, mis peaksid valmima aastatel 2025 ja 2026. Timi näost võis aga välja lugeda, et tellimusi tuleb veel.
Kui palju see kõik mõjutab Eestit ja meie ettevõtteid? Laeva ehitamisel on käe külge pannud kokku üle 10 000 töötaja. Eestlased on töötajaskonnast suuruselt viies rahvus. Sel aastal on laeva valmistamisse oma osa andnud 742 Eestist pärit töötajat ja partneriks olnud lausa ligi 90 Eesti ettevõtet.
Head uudised tulid novembri alguses ka Helsingi laevatehasest. Seni venelaste omanduses olnud ja peatatud tööga tehase uus omanik on Kanada ettevõte Chantier Davie Canada, kes on tuntud kui aastal 1825 loodud spetslaevade (jäämurdjate ja sõjalaevade) ehitaja. Helsingi dokk on laevaehituses tööd andnud umbes 400 töölisele. Uue hingamisega tuleb laevatehasele uusi tellimusi, nii et siin on ka Eesti ettevõtetel võimalusi kaasa lüüa.
Rohkem infot Soome turu kohta saab meie ekspordinõunikult Soomes. Võtke julgesti ühendust.
Aide Tõnts
ekspordinõunik (Soome)
E-post: [email protected]
Tel: +358 50 37 55 620
Keeled: soome keel, rootsi keel, inglise keel, eesti keel