Vaata peasisu

Rattariiete bränd moomoo: eksisime rängalt, kui algselt digitaliseerimise potentsiaali ennustasime

EASi ja KredExi ühendasutus
29. juuni 2021
5 min

Rattariiete bränd moomoo alustas tegevust 2014. aastal ning on seadnud eesmärgiks ühendada tipptasemel funktsionaalsed kangad, käsitööoskused ja Eesti disaini. Sel viisil luuakse kvaliteeti, mida tunneb iga rattur. Ettevõtet alustades koosnes moomoo tehnoloogiapark vaid ühest spetsiaalpressist ning internetiühenduse ja paari programmiga arvutist, millega oli ühendatud spetsiaalne printer. Tänaseks on ettevõte jõudsalt kasvanud ning digidiagnostika abil optimeerinud, automatiseerinud kui ka digitaliseerinud protsesse. Digitaliseerimiskogemustest räägib moomoo tegevjuht Martti Sala.

Alustada saab olemasolevate protsesside optimeerimisest ja digitaliseerimisest

„Digitaliseerimine peaks kuuluma iga tänapäeva ettevõtte mõtteviisi juurde ja see pole kindlasti üksnes suurettevõtete pärusmaa,“ arvab Martti Sala moomoo kogemuse põhjal.  Alustada saab väikestest, ent kiireid ja kaalukaid võite andvate protsesside optimeerimisest ja digitaliseerimisest. Just väiksemate investeeringukuludega ja suure kasuga seotud protsessid aitavad alustajal digitaliseerijal leida välised oma ala eksperdid. Neid saabki kaasata digitaliseerimise teekaardi toetuse abil.

Teadliku ja metoodilise digitaliseerimiseni jõudis moomoo Sala sõnul pigem juhuslikult. „Olime 2019. aasta alguses lõpetanud EASi strateegia praktikumi ning otsisime ettevõtte ja võtmetöötajate arendamiseks uusi võimalusi. Strateegia praktikumis osalenud EASi esindaja soovitas meil teha digidiagnostika ja taotleda selleks toetust,“ selgitas tegevjuht.

Otsiti diagnostikapartner Columbus Eesti ning taotleti edukalt digidiagnostika toetust (nüüd digitaliseerimise teekaardi toetus). Auditi alusel tehti paari kuuga valmis digitaliseerimise tegevuskava, mida etapp-etapi haaval täitma asuti. „Nüüdseks oleme jõudnud kõige viimaste veel ellu viimata eesmärkide täitmiseni, mille hulgas on tootmisettevõtte jaoks nii oluline valdkond nagu materjaliressursi planeerimine,“ lisas Sala.

Automatiseerida saab palju rohkem, kui esmalt tunduda võib

Viimaste aastate jooksul on moomoos läbi viidud automatiseerimine ja digitaliseerimine paljudes protsessides. Selle käigus on ette tulnud mitmeid üllatusi. Algselt tundus rõivaste juures võimalik vaid automatiseerida juurdelõikust, mis on üks kapitalimahukamaid protsesse, ning et teised vähem kapitalimahukamad, kuid tööjõuintensiivsed tegevused on vähem automatiseeritavad. „Me eksisime rängalt,“ kirjeldab Sala tegelikkust. Viimaste aastatega on edukalt automatiseeritud või digitaliseeritud rõivaste konstrueerimist, nende graafilist disainimist, trükki, erakliendi müüki ja järeltegevusi ning potentsiaali on tegevjuhi sõnul veel küllaga. Lähiaastate eesmärk on juurutada materjaliressursi planeerimise tarkvara ning automatiseerida ja digitaliseerida ärikliendi müük ja järeltegevused.

Rääkides spetsiifilistest lahendustest, siis 2020. aasta alguses võeti kasutusele uus tarkvara nii rõivaste konstrueerimiseks kui ka disainimiseks. Eelise andis juba varem sama tarkvaratehnoloogia digitaalses ökosüsteemis olemine, ent digitoetuse projekt aitas kasutusele võtta suurema digivõimekusega lahendusi. Toetuse raames soetati riiete 3D‑konstrueerimist ja seega ka riiete 3D-mudelite valmistamist võimaldava tarkvara. See tegi omakorda võimalikuks 3D-disainimise kasutuselevõtu, mis muutis moomoo disainiprotsessi. Kui seni oli riiete graafilise disaini liikumine lõigetelt kliendi eelvaadetele ja vastupidi aeganõudev tehniline käsitsitöö, siis nüüd on see spetsiaalsete liideste ja riiete 3D-mudelite toel automatiseeritud. Uue tehnoloogia kasutuselevõtu eel korraldati ettevõttes nädalane intensiivkursus, et ka töötajad oleksid arengutega järje peal.  

Paindlikkus ja lühenenud tarneaeg aitab leida uusi kliente ja suurendada müüki

Tööjõuintensiivse tootmisettevõtte arendamisel võimaldab digitaliseerimine säilitada vajaliku tõhususe ja teeb võimalikuks saavutada ärieesmärke. Tegevjuhi sõnul suurendas digitaliseerimine ettevõtte tugiprotsesside tõhusust ja selle kaudu on toetanud põhiprotsessi nii, et suudetakse ärikliente teenindada mikroettevõttele omase paindlikkusega. Uusi kliente on kodu- ja välismaal aidanud eritellimusel spordiriiete projektimüük miinimumkoguse nõudeta ja turu keskmisest tunduvalt lühema tarneajaga.

Ühtlasi on digitaliseerimine teinud võimalikuks kasvatada müüki erakliendile. „Suutsime just tänu digitaliseerimisele kasutada ära koroonapandeemia ajal tekkinud turu- ja tarbimismuutused ning sel viisil kasvatada erakliendi olulisust oma kliendiportfellis,“ lisas Sala.

Koroonakriis mõjutas moomood samas rütmis nagu üldine turutrend

„Koroonapandeemial on olnud meile nii ebasoodne kui ka soodne mõju,“ lisas tegevjuht. Pandeemia esimese laine ajal sattus ühes üleilmse rõivatööstusega löögi alla ka spordiriiete valmistamise tegevusvaldkond ja moomoo ei olnud erand. Kui kogu maailmas sai kiire langus alguse jaanuaris 2020, siis nendeni jõudis see järgmisel kuul. Seejärel on elatud kogu maailma turutrendidega samas rütmis: kahanenud nõudlus saavutas põhja aprillis 2020, misjärel hakkas turg näitama taastumise märke. Sama aasta septembris oldi juba tagasi koroonaeelse tegevusmahu juures. Nii taastumise tempo kui ka hilisem kasv on olnud rõivatööstuse omast kiirem, sest koroonapandeemia suurendas spordilõhet ja tõi juba varem sportinud inimesed veelgi sagedamini õue liikuma.

Hetkeolukorda iseloomustades ütleb Martti Sala, et tervikuna läheb ettevõttel hästi ja ka digitaliseerimise kontekstis hoitakse endale võimetekohast tempot. Lähituleviku digitaliseerimistegevused on moomoo jaoks senistega võrreldes kõige mahukamad ning nõuavad varasemast põhjalikumat aja- ja rahaplaneerimist. Hetkel on neil käsil kahe suurema digitaliseerimistegevuse plaani koostamine.

EAS on aidanud nii toetustega kui ka teadlikkuse tõstmisega ettevõtte sees

„EASil on olnud meie digitaliseerimise teekonnal märkimisväärselt suur roll: digiauditi jaoks saime tuge digidiagnostika toetusest ja digidiagnostika tegevuskava kapitalimahukate eesmärkide elluviimiseks saime omakorda digitoetust. Summad ja toetused on tööstustasandi kontekstis küll väikesed, ent meie jaoks suured ja toetusteta oleks meil tulnud põhiosa digitaliseerimisega seotud investeeringuid koroonapandeemia ajaks külmutada,“ ütles Sala. Tema sõnul ollakse tänu EASi toetusele oma esimese digitaliseerimise tegevuskava elluviimisega juba lõpusirgel.

Kevadel osales moomoo EASi digitaliseerimise meistriklassis eesmärgiga valmistuda materjaliressursi planeerimise tarkvara edukaks kasutuselevõtuks, sest tegevjuhi sõnul teatavasti ebaõnnestub enamik sedalaadi juurutustest ilma eeltööta. Ühtlasi sooviti suurendada ettevõtte võtmeisikute teadlikkust, et jätkata digitaliseerimist ka tulevikus.

Liitu Tark Tööstus Facebook grupiga

Kõik tööstusettevõtete juhid ning teised digitaliseerimise ja automatiseerimise vastu huvi tundvad inimesed on oodatud liituma vastloodud Facebook grupiga Tark Tööstus. Mine loe, kuidas teised on alustanud.

Tahad optimeerida ettevõtte protsesse ja vähendada ressursside raiskamist? Kandideerimine EAS Digitaliseerimise meistriklassi on avatud kuni 08.02 nii TÖÖSTUS- kui TEENUSETTEVÕTETELE. Lisainfo ja kandideerimine: www.eas.ee/digimeistriklass

Tööstuse digitaliseerimise teadlikkuse tõstmise tegevusi kaasrahastatakse Euroopa Liidu Regionaalarengu Fondi vahenditest.

Jaga postitust

EASi ja KredExi ühendasutus