„Missioon Saksamaa“ viib Eesti ettevõtjad targalt Saksa turule
Edukas eksportimine saab suuresti alguse kontaktidest ning Saksamaa ei ole siinkohal erand – sealgi väärtustatakse pikaajalisi ning usalduslikke suhteid, ütleb EASi ettevõtluse keskuse teenusejuht Tiina Truuväärt.
Kui turg on uus, endal selliseid suhtel veel ei ole, aga mõte eksportimisest Saksa turule tundub ahvatlev, tulebki appi ekspordiprogramm „Missioon Saksamaa“. Programmi eesmärk on anda Eesti ettevõtjatele tugev ettevalmistus Saksa turule sisenemiseks (rahvusvahelised koolitused, konsultant) ja aidata neil reaalsete kontaktidega uuel turul äri käima saada (konsultant oma kontaktvõrgustikuga). Lõppeesmärk on edukalt Saksamaale eksportivad ettevõtted.
Möödunud aastal programmis „Missioon Saksamaa“ osalenud spordiväljakute ehitaja, Advanced Sports Installations Europe ASi omanik Raul Lättemägi sõnab, et ettevõtte laienemine Saksamaale oli varasemalt planeeritud tegevus. „Otsus Saksamaale siseneda tuli meile väga õigel ajal ja hetkel. Ootused olid kõrged, olime veidi idealistid, arvasime, et Saksamaa on lihtsalt üks turu laiendus. Tänane põhiturg on Skandinaavia ja mõtlesime, et sealt on lihtne edasi liikuda lõuna poole,“ räägib Lättemägi, kelle sõnul tasub siiski meeles pidada, et Saksamaa on oma turgu väga hästi kaitsnud. „Vabaturumajandus Saksamaal väga hästi ei toimi. Selleks tuleb teada mängureegleid, seadusi, regulatsioone,“ lisab Lättemägi. „Missioon Saksamaa“ programmis osalemise tulemusena loodi suhe Saksamaa kõige suurema tegijaga spordiväljakute ehitamises. „Võin öelda, et täitsime eesmärgi edukalt.“
„Kasu lõikasime enim võrgustikust, mis tekkis koolituste käigus. Tutvuge, käige õhtusöökidel. Kunagi ei tea, kes on kelle tuttav ja viib järgmise kontaktini,“ jagab Lättemägi enda kogemust.
Tiina Truuväärti sõnul saab koolitusel osaleja eelkõige teadmised, kuidas Saksamaal äri alustada, turgu analüüsida, sihtgruppe paika panna, valida ärimudelit, strateegiat ja kanaleid. Koolitustel võivad osaleda peale ekspordijuhi ka näiteks ettevõtte tegevjuht või turundusinimene, kui valdkonnad on ettevõtte sees erinevalt ära jaotatud. „Peame oluliseks, et teadmine jääks ettevõttesse, mitte ainult ühe inimese pähe,“ võtab Truuväärt teema kokku.
„Eksport on suuresti suhteäri. Kuna ka Saksamaal väärtustatakse äris pikaajalisi ja usalduslikke häid suhteid, siis läbi saksa konsultantide aastakümnete jooksul loodud kontaktvõrgustike saab jõuda Saksamaal ka nende koostööpartneriteni, kelle jutule oleks Eesti ettevõttel üksi kas ülikeeruline või suisa võimatu saada.“
Kontaktide olulisusega nõustub ka Salvest ASi ekspordijuht Meelis Leidt, kes mullusest kogemusest lähtuvalt kinnitab, et programmis osalevad koolitajad ja professorid on laia rahvusvahelise kogemusega, mis omakorda suurendab järgmistel kohtumisel ettevõtte tõsiseltvõetavust. „Saime rohkem, kui ootasime. Meie konsultant organiseeris meile vajalikud kohtumised Saksa suurfirmadega ja me jõudsime testmüügi võimaluseni. Tänu konsultandile oleme jõudnud nii kaugele, et väljapool missiooniraamistikku oleme kohtunud ühe potentsiaalse edasimüüjaga. Soovin, et leiaksite sideme oma konsultandiga – sellest sõltub väga palju,“ räägib Leidt.
Sobiv osaleja on teinud juba korraliku eeltöö
„Missioon Saksamaa 2018“ programmi on oodatud eelkõige toidu-, mööbli-, elektroonika-, IT- ja ehitusvaldkonna eksportivad ettevõtted ning nende vähemalt kolmeaastase valdkondliku töökogemusega ekspordijuhid.
„Ootame ettevõtteid eelpool nimetatud sektoritest, kes on teinud sedavõrd palju eeltööd, et nad näevad Saksa turul enda toote või teenuse jaoks võimalusi ning on otsustanud, et soovivad Saksa turule minna ja selleks ka panustada,“ ütleb Truuväärt ja lisab, et oodatud on ka ettevõtted, kes juba varasemalt proovinud Saksa turule siseneda, kuid mitte väga edukalt. „Kui toode või teenus põhimõtteliselt on turule sobiv, aga asjad ei liigu muul põhjusel, saame ettevõtet ehk edasi aidata.“
Osaleda võivad ka teiste sektorite ettevõtted, kellel nõuded täidetud ja motivatsioon suur. „Sel juhul laseme Saksa konsultantidel hinnata, kas nad saavad teda oma teadmiste ja kontaktvõrgustikuga aidata. Kui jah, võtame ettevõtte programmi sisse,“ selgitab Truuväärt ja mainib, et ekspordiprogramm „Missioon Saksamaa 2018“ toimub nüüd viimast korda, järgmisel aastal võetakse sihikule juba uued turud. „Seega, kes täna kaalub sisenemist Saksa turule, neil tasub hea võimalus ära kasutada just nüüd.“ Kokku kaasatakse 20-25 eksportijat, kel huvi Saksamaa turule läbi murda. Saadaval on veel viimased kohad.
Kandideerimise tingimustega saab lähemalt tutvuda ja osalemiseks avalduse täita EASi kodulehel. Käesoleva nädala lõpuni on kõigil soovijatel veel aega end kirja panna.
EASi koostööpartnerid ekspordiprogrammi „Missioon Saksamaa“ läbiviimisel on Marketingi Instituut ja Saksa üks juhtivatest konsultatsioonibüroodest Steinbeis. Programmi kaasrahastatakse Euroopa Regionaalarengu Fondi vahenditest.