Miks tasuks Eesti puitmajatootjatel just nüüd siseneda Prantsusmaa turule?
Puitmajaturg võtab Prantsusmaal tõsiseid tuure üles – tänaseks on 6,5 protsenti Prantsusmaa hoonetest tehtud puitmaterjalist. Kuigi teiste riikidega võrreldes näib see number mõneti tagasihoidlik, iseloomustab Prantsusmaa puitmajaturgu ülikiire kasv just viimasel kahel aastal, seejuures veab kasvu nõudlus kallimate ja kestlikumate toodete järele.
Prantsuse ettevõtetel on tõsiseid raskusi kiiresti kasvava turu nõudluse rahuldamisega ning on seetõttu alustanud koostööd teiste Euroopa ettevõtetega. Arvestades Eesti puitmajatootjate suuri kogemusi ning edu eksportturgudel, võiks neist saada prantslastele arvestatavad koostööpartnerid.
Turg toetub Prantsusmaa valitsuse soosingule
Kuigi puidusektor on Prantsusmaal veel küllaltki väikesemahuline, aitavad mitmed riiklikud algatused sektorile hoogu juurde anda. Uute keskkonnanõuete (näiteks RE 2020) kehtestamine julgustab ehitusettevõtteid kasutama biopõhiseid materjale, nagu näiteks puit, kõigis uutes ehitusprojektides.
Hiljuti teatas Prantsusmaa valitsus otsusest, mille kohaselt tuleb kõigi uute riigi poolt rahastatud avalike ehitiste rajamisel kasutada vähemalt 50% ulatuses puitu või teisi looduslikke materjale, sealhulgas kuuluvad siia ka 2024. aasta Pariisi olümpiamängudeks ehitatavad hooned.
Puidusektori kasvule aitab kaasa ka eramuehituse muljetavaldav taastumine. Nõudlus eramajade järele on saavutanud hetkel oma tipu, näiteks veebruaris väljastati ehitusload peaaegu 50 tuhandele uuele eramule, mis on kõrgeim arv alates 2007. aastast. Renoveerimisturg on samuti pandeemia taandumisel näidanud taastumismärke, sest paljud prantslased soovivad osta vanu maju linnalähirajoonides ja kasutada puitu peamise ehitusmaterjalina.
Nõudlus on suurem kestlike ja kallimate toodete järele
Nii on nõudlus puidutoodete osas kasvanud viimastel aastatel märkimisväärselt, erakordset 34-protsendilist kasvu on viimase kahe aasta jooksul näidanud puitterrassiehitus. Mullu müüdi 16 miljonit ruutmeetrit puitterrasse, ekspertide hinnangul võib see maht aastaks 2025 suisa kahekordistuda.
Sarnast dünaamikat näitab ka voodrimaterjali turg, kasvades kahel aastal 25 protsenti ning peamiselt just kallimate ja kvaliteetsemate toodete osas. Eriti kõrgelt hindavad Prantsuse tarbijad naturaalseid ja viimistletud puidust vooderdustooteid.
Puidust moodulmajad koguvad Prantsusmaal populaarsust. Kuigi turg on alles tärkamisfaasis, on väikemajade segmendis näha suurt nõudlust kestlike ja taskukohaste lahenduste järele. Üha enam Prantsusmaa ettevõtteid on näidanud üles huvi moodulmajade vastu, nende seas on nii haridusasutusi kui ka turismile keskendunud eraettevõtteid. Valdkonna pioneeriks on kujunenud www.loggys.fr, mis on arendanud välja sõltumatutele hotellidele suunatud moodulmajade tootesarja.
Prantsuse ettevõtted on nõudluse rahuldamisega raskustes
Samas puuduvad paljudel Prantsuse ettevõttetel võimalused kiirele nõudluse kasvule reageerimiseks. Prantsuse puidutootja Silvadec kasvatas mullu oma müügimahte 30 protsenti, mis sundis neid kiiresti investeerima tootmisvahenditesse ja -tehnikasse ning täiendavalt palkama 33 töötajat. 60 protsenti Prantsuse puiduehitusettevõtetest on siiski väga väikesed ettevõted ning neil puuduvad finantsvahendid suuremahuliste projektidega tegelemiseks.
Ka suured rahvusvahelised puidutootjad on märganud Prantsusmaa turu dünaamikat ning investeerinud suuri summasid turul domineerimiseks. Siin on heaks näiteks ehitusgrupp Bouygues, mis hiljuti omandas enamusosaluse Saksa valmismajade tootjas Brüggemannis. Mitmete hangete võitjaks on osutunud hiiglasliku ehituskonglomeraadi Vinci puitehitusele keskendunud tütarfirma Arbonis.
Tõsiseid väljakutseid pakub ka importpuidu hinna kallinemine. Imporditava eksootilise puidu hind on kerkinud 70% ning Vene puidule kehtestatud sanktsioonid on sundinud paljusid Prantsuse ettevõtteid kriitiliselt üle vaatama oma ostustrateegiaid ning leidma uusi tarnijaid.
Miks peaksid Eesti ettevõtjad kaaluma Prantsuse turule sisenemist?
Prantsuse ehitusettevõtted ja kinnisvaraarendajad tunnevad üha suuremat huvi koostöövõimaluste vastu Eesti ettevõtetega, sest nende ekspertiis võib osutuda erakordselt väärtuslikuks kohalike hangete võitmisel. Vastutasuks võiksid Prantsuse ettevõtjad aidata Eesti kolleegidel paremini mõista kohalikke regulatsioone ning pakkuda ligipääsu Prantsusmaa suurprojektidele. Eesti ettevõtetest on Prantsuse turul juba edukalt kanda kinnitanud Palmatin ning Arcwood.
Eesti ettevõtted saaksid prantslasi aidata ka nende tootmismurede lahendamisel. Mitmed Prantsuse tootjad on avaldanud soovi leida Eestist partner, kes aitaks nende tooteid siinsamas Eestis allhankena valmistada.
Prantsusmaal toimub mitmeid erialamesse, kuhu Eesti ettevõtted on vägagi oodatud. Üheks näiteks on Carrefour du Bois, suurim puiduteemaline mess Prantsusmaal. Tänavu osales seal 7 ettevõtet Eestist, kes kohtusid uute potentsiaalsete äripartneritega. Oktoobris toimub Pariisis ehitusmess Batimat, mis on suurepärane kohtumispaik arhitektide, jaemüüjate ning ehitusfirmadega tutvumiseks.
Huvi korral tasub ühendust võtta EASi esindajaga Prantsusmaal:
Steve Cesse
Ekspordinõunik (Prantsusmaa)
E-post: [email protected]
Mobiil: +33 (0)7 65269402
Keeled: prantsuse keel, inglise keel