Laevandussektoris on pilgud pööratud Soome turule
Viimase paari aasta kriisid on meretööstust räsinud märkimisväärselt, kuid Soome laevaehitussektoris on trend pigem positiivne, usuvad Soome laevatööstuse keskuses Turu linnas toimunud laevandusmessi Navigate 2022 väisanud Eesti ettevõtjad.
EAS Helsingi korraldas Navigate 2022 messil Eesti ühisstendi, kus osalesid Eesti meretööstuse klastri Estonian Marine and Manufacturing Initiative ettevõtted, samuti kohtuti enne messi ja messi raames paljude Soome laevaehitusettevõtetega.
Kui Saksamaa laevaehitusturul on viimase aasta jooksul toimunud mitu korralikku raputust, siis Soomes näib turg elavnevat ning seepärast tasub Eesti ettevõtjatel pilgud pigem üle lahe suunata. Ulatusliku meretööstuse kogemusega ettevõte Insta Globe Engineering teostab automaatika- ja elektriinstallatsioonitöid laevadel, avamereplatvormidel ning energeetikatööstuses laiemalt. Ettevõtte juht Ivo Pukk selgitab, et kui varem oli merelaevanduse turg Insta Globe Engineeringule üks peamiseid väljundeid, siis tänaseks moodustab see vaid osa kogu nende haardest. „Müüme oma teenuseid üle Euroopa ning seega on meil üpris hea ülevaade kogu siinsel turul toimuvast. Saksamaa kruiisilaevade ehitamise turg on paljuski kokku tõmbunud, kuid Soomes on seis kindlasti parem, seega tasuks sellele turule rohkem panustada,“ selgitab Pukk.
Kui mõni turg kasvab, tasub sel fookust hoida
Puki sõnul läheb kolmest suuremast Soome laevaehitusettevõttest kahel – Turus asuval Meyer Turku laevatehasel ja Raumas asuval Rauma Marine Constructions-il igati edukalt, kuid Helsinki Shipyard on silmitsi tõsiste probleemidega. „Raumal on ehitustellimuste järjekord üsnagi jätkusuutlik, sest nad ehitavad laevu Tallinkile, Wasa Line’ile ja ka Soome mereväele. Kaugemad tellimused ulatuvad koguni Tansaaniasse ning Eesti ettevõtjatelgi tasub silmas pidada, et vähemalt järgmiseks neljaks aastaks jätkub Raumas tööd kõigile. Meyeri laevatehasel on hetkel töös üks väga suur laev, mille allhankijate seast võib leida mitmeid Eesti ettevõtteid. Kuid Helsingi laevatehas on omanike tõttu sattunud sanktsioonide alla ning kõlavad kuuldused, et kogu laevatehase kinnistu võib hoopiski muutuda üheks suureks kinnisvara arendusprojektiks,“ toob Pukk värskemaid uudiseid põhjanaabritelt.
EAS Helsingi korraldas Eesti meretööstuse ettevõtetele eraldi kohtumised Rauma laevatehasega ja ettevõttega R&M Ship Tehnologies, lisaks kohtuti Meyer Turku, Orsap, Kaefer ning mitmete teiste oluliste võtmed-kätte lahendusi pakkuvate Soome meretööstuse ettevõtetega, et koostööplaane veelgi konkreetsemalt arutada. Mess oli Puki hinnangul küll teiste rahvusvaheliste messidega võrreldes kompaktsem, kuid see-eest hästi korraldatud ning seal avanes mitmeid võimalusi otse otsustajatega suhelda. „Seda tuleb eraldi rõhutada, et messil ei kulunud liigselt aega oma tooteid ja teenuseid pakkuvatele müügijuhtidele, vaid meil õnnestus otse suhelda väga palju ostujuhtide ja teiste otsustajatega, näiteks võtmed-kätte lahenduste pakkujatega, kelle töömaht võib vahel moodustada 25-30% protsenti kogu laeva tellimustööde mahust. Hea oli näha, et kohal olid kõik suuremad Euroopa alltöövõtjad ning nendega vestlustest selgus, et suvised tarneraskused on tänaseks ületatud ning kõik ettevõtmised sujuvad.“
Eesti ettevõtjatel soovitab Pukk kindlasti pingutada, et Soome turul läbi lüüa – eelkõige on abiks Eesti tuntus digiriigina. “Digitaliseerimine aitab paljusid protsesse muuta efektiivsemaks ja ka läbipaistvamaks, meie sellealastele toodetele oleme saanud väga positiivset tagasisidet. Soomes hinnatakse innovatsiooni kõrgemalt kui Saksamaal,” leiab Pukk.
EASi eeltöö tõi kliendid kandikul kohale
Avalikku ruumi erimööblit tootva Repstoni jaoks on laevandus üks suurematest sektoritest, millele tööd tehakse. Ettevõtte müügijuhi Tarmo Hillepi sõnul läheb Repstonil selles valdkonnas üpris hästi, sest suurtellimused aitavad firmal positiivses suunas areneda. “Soome messi kohta saame kasutada sõna “tulemuslik”, sest kliendid toodi tänu EASi Helsingi eeltööle sisuliselt kandiku peal ette,” muigab Hillep. Korraldus oli tema sõnul messil nii hea, et vahel oli raske uskuda, kas tõesti saab nii palju tõsiseid kliente ühes kohas koos olla.
“Navigate on kindlasti selline mess, kus tasub kohal olla ja eriti veel Eesti ühisstendis. Esmapilgul võib tunduda, et istutakse niisama boksis pisikese laua taga, aga tegelikult toob see ühise sildi all väljas olemine väga suurt tulu, sest jääb aega ka ise ringi vaatamiseks.” Hillepi hinnangul tuntakse Eesti kui tootjariigi vastu üha suuremat huvi ning tihti tullakse ise Eesti stendi uudistama, et värskeimate arengutega kursis püsida. “Meie päringute hulk on kasvanud mitmekordselt. Parim kinnitus messi edukusele on asjaolu, et kui alguses kavatsesin messil veeta maksimaalselt päeva-poolteist, siis lõpuks jäin sinna kolmeks päevaks, sest asjalikku suhtlust oli sedavõrd palju,” sedastab Hillep. Sellele aitas kaasa professionaalne messikorraldus, sest puudus vajadus messihallis ringi joosta ning tekkis põnev dünaamika ühenduse loomisel erinevate stendide vahel. “Kui Hamburgis oli keeruline üles leida disainiettevõtteid kõigi kaablite ja kolbide vahel, siis Soomes seda muret ei olnud, sest disainisisustuselementidega tegelevad ettevõtted olid kenasti kohal.”
Navigate aitas leida Soome turutunnetust
Pinglagede tootja Vecta Design’i projektijuht Vassili Malõšev osales Navigate’i messil esimest korda. “Pälvisime hiljuti ISO sertifikaadi ning see innustas meid Soome turgu avastama,” selgitab Malõšev. Messi suhtes Vecta Design’il erilisi ootusi ei olnud, kuid tulemus kujunes suurepäraseks. “Meil puudus Soome suhtes mistahes turutunnetus. Oleme piiritult tänulikud EASi esindajale Irenele, kes aitas korraldada kohtumisi ostujuhtidega ning viis meid kokku Soome arhitektidega. Saime sealsest turust selgema ülevaate ning meie vastu tunti sedavõrd palju huvi, et saame siiani messikontaktidelt päringuid.”
Vecta Design toodab pinglagesid, millele saab lisada ka akustilisi või valgustuslahendusi – laevandussektoris on selline spetsialiseerumine kõrgelt hinnatud. Laevanduses on ettevõttel ette näidata mitmeid edukaid projekte, muuhulgas osaleti Kreekas ühe kruiisilaeva ja ühe superjahi ehitusel ja Hiinas löödi kaasa DFDSi laeva sisustamisel. “Laevandus on kindlasti meil radaril, liitusime äsja ka klastriga Estonian Maritime Initiative ning õige pea siirdume juba Lõuna-Koreasse suurele merendusmessile. Soome osas oleme lootusrikkad ning kindlasti soovime ka edaspidi kaasa lüüa EASi poolt korraldatud üritustel,” märgib Malõšev.
Soome turust huvitatud ettevõtetel tasub igal juhul ühendust võtta EASi ekspordinõunikuga Soomes.
Aide Tõnts
Ekspordinõunik (Soome)
E-post: aide.tonts@eas.ee
Tel: +358 50 37 55 620
Keeled: soome keel, rootsi keel, inglise keel, eesti keel