Kui palgarallit sõita ei taha, siis liitu 2% klubiga
Palgasurvest väljumiseks tuleb suurendada investeeringuid arendustegevusse, kirjutab EASi rakendusuuringute programmi juht Kaupo Reede ning toob heaks näiteks ka vastloodud 2% klubi, mille eesmärk on inspireerida ettevõtjaid rohkem arendustöösse panustama.
Eesti Tööandjate Keskliidu konverents “Tuulelohe lend: kes on VÕITJAD muutuvas maailmas?” Autor: Egert Kamenik
Meil ei ole suures koguses kaubastatavaid loodusvarasid ega suurt hulka rakenduseta töökäsi. Meie töötuse määr on vaatamata kriisile ikka ca 6-7%, mis on täiesti normaalne. Mäletame veel hästi palgarallit, mis ületas kriisieelselt tublisti tootlikkuse kasvu.
Paljud ettevõtted said palga kasvu kompenseerida vaid kasumi arvelt ja see ei jätnud palju võimalusi arendusinvesteeringuteks. Pakun välja, et õige pea kui kriis leeveneb oleme samas kohas tagasi. See tähendab, et võidus on need ettevõtted, kes suutsid kriisi kiuste tegeleda arendustööga. Teisiti ei ole meie palgataseme juures võimalik rahvusvahelises konkurentsis püsida.
Kuidas tegutsevad teised?
Teadus-arendustöö ja innovatsiooni investeeringud kõiguvad näiteks Soomes, Rootsis, Taanis ja Israelis (kes on meile innovatsioonis ikka eeskujuks olnud väikeriigid) 3-5% peal SKP-st. Reegel on see, et riik panustab mitte rohkem kui üks kolmandik ja kaks kolmandikku panustavad ettevõtted. Ehk siis näiteks 1% riik ja 2% erasektor. Meil on see näitaja hetkel ca 0,9% riik ja 0,67% ettevõtjad. Aga konkureerima oma toodete ja teenustega peame nende samade riikidega, seega on möödapääsmatu tõsta investeeringuid.
Loomulikult peab ka riik panustama, kuid rõõm on näha aina kiiremini kasvavat aktiivsust ettevõtjate osas – seda näitab nii suur huvi EASi rakendusuuringute programmi vastu, kui ka ettevõtjate poolne initsiatiiv teiste kaasa tõmbamiseks. Selleks on Eesti Tööandjate Keskliit kutsunud ellu 2% teadus-arenduse klubi, mis innustab ja inspireerib eraettevõtteid tegelema teadmusmahuka arendustööga. On märgiline, et seda teevad ettevõtjad ise. Minu hinnangul oleme nende näidete varal jõudmas oma majanduslikus evolutsioonis järgmisele tasemele.
Mis on 2% klubi?
2% klubi on kogukond arendusjuhtidest ja ettevõtjatest, kes investeerivad oma ettevõtete käibest 2% või miljon eurot aastas teadus-arendustegevusse. Klubi eestkõneleja on Eesti Vabariigi President Kersti Kaljulaid, kes allkirjastas 25. märtsil koos Eesti Tööandjate Keskliidu volikogu esinaise Kai Realoga tööandjate 2% klubi asutamise kokkuleppe.
Eesti Vabariigi President Kersti Kaljulaid ja Eesti Tööandjate Keskliidu volikogu esinaine Kai Realo. Autor: Egert Kamenik
„Olen seisukohal, et otsus teha teadmusmahukat toote või teenuse arendust peab tulema ettevõtte omanikelt ja juhtidelt. Nende jaoks on jällegi põhiline infoallikas turg ja konkurents. Siit ka arusaamine, et selline trend ei käivitu nii, et „riik ütleb“, see käivitub juhul, kui eestkõnelevad ettevõtted tuua nähtavaks, siis leiavad ka teised inspiratsiooni ja tulevad järgi,“ selgitas ettevõtjate poolse initsiatiivi mõtet selle eestvedaja on Ivo Suursoo, kes on tarkvara ettevõtte Columbus Eesti juht.
Ivo hinnangul on peamised probleemkohad arendustegevuses ambitsioon, oskused ja investeeringu võimekus. „Esmalt peab tekkima ambitsioon teha midagi ägedat oma valdkonnas ja arusaamine, miks on teadmusmahukus ainuõige suund toote või teenuse arenduses ning tuleb valida suure potentsiaaliga kliendi probleem. Panin need kõik ühte patta, sest sageli on kliendi probleemist võimaluse nägemine ja ambitsiooni tekkimine peas üks tervik,“ selgitas 2% klubi eestvedaja.
Teiseks tõi ta välja oskused ja inimesed. „Kui idee on olemas, siis on oht kulutada palju aega „otsingutele“, et kuidas edasi – oma innovatsioonijuhtimise reeglid ja õiged inimesed aitavad teha kiireid samme,“ rääkis Ivo Suursoo ning kolmandaks märkis ta ära ettevõtete võimekuse investeerida. „Kui töö juba käib, siis juhtub varsti see, et vajalike investeeringute maht ületab võimekust – siis läheb tempo alla või tuleb leida täiendavat võimendust.“
Loe ka intervjuud esimese 2% klubi liikme Chemi-Pharm juhi ja omaniku Ruth Oltjeriga, kelle sõnul on oluline konkurentidest samm ees olla ning kellelt veel nõu küsida, kui mitte vastava ala teadlastelt.