Vaata peasisu

Kas alkoholivaba sake ongi uus… sake?

EASi ja KredExi ühendasutus
7. oktoober 2021
4 min

Tarbimistrendid on pidevas muutuses ning võitjaks osutub reeglina see, kes esimeste seas uue trendi lainele jõuab. Tarbijate suurem terviseteadlikkus sunnib alkoholitootjaid panustama oluliselt rohkem alkoholivabade jookide arendamisesse. Noorem jaapanlaste põlvkond on juba minetamas huvi alkoholitarbimise vastu, kuid kas Eesti joogitootjad peaksid selles nägema ohtu või pigem võimalust?

Kõikjal maailmas on joogitootjad vähendamas alkoholisisaldust oma põhitoodetes ning muutmas neid alkoholivabadeks. Terviseteadlikkus on suurenemas ka Jaapani tarbijate seas – 2019. aastal läbi viidud uuringute tulemusel selgus, et 55,1 protsenti küsitletud jaapanlastest ei tarbi alkoholi üldse või tarbivad vähem kui kord kuus.

Alkoholitarbimise vähenemist kinnitavad ka alkoholi tootmismahud, mis on Jaapanis vähenenud 10,17 miljonilt kuupmeetrilt aastal 1999 8,65 miljoni kuupmeetrini aastaks 2017. Enim on vähenenud õlletootmise maht, mis on enamike jaapanlaste jaoks eelistatuim alkohoolne jook.

Alkohoolsete jookide müügimahud Jaapanis (tuh m3)
Allikas: National Tax Agency Japan

Vananev elanikkond ja suurem terviseteadlikkus

Üheks põhjuseks alkoholitarbimise vähenemisel on Jaapani elanikkonna vananemine. Statistika kohaselt kasvab Jaapani elanike seas alkoholi tarbimine kuni 50ndate eluaastateni, kuid sealt edasi algab järk-järguline vähenemine.

Veel üheks müügimahtude languse põhjuseks on ka alkoholilembuse vähenemine meeste seas, eriti parimas tööeas kolmekümneste ja neljakümneste seas. Seevastu on suurenemas alkoholi tarbivate naiste osakaal, sest töötavate naiste arv on viimastel aastakümnetel kasvanud ning töökeskkond pakub naistele rohkem võimalusi alkoholi nautimiseks.

Teisalt on alkoholi tarbimine jõudsalt vähenemas 20ndates ja 30ndates eluaastates jaapanlaste seas, seda nii naiste kui meeste lõikes. Uut nn. millenialide põlvkonda iseloomustabki karskete ja tervislike eluviiside järgimine. Neid, peamiselt aastatel 1981-1996 sündinud inimesi, paeluvad mahetooted, säilitusainevabad toiduained, jooga, fitness ning nad on vägagi teadlikud alkoholi kahjulikust mõjust inimorganismile.

Terviseteadlikud tarbijad on valmis neile meeldivate toodete eest maksma kõrgemat hinda ning alkoholivabad joogid on muutumas maitseomadustelt üha paremateks. Nende kahe trendi segunemine viitabki järgmisele suurele plahvatusele Jaapani joogimaastikul.

Jaapani üks suurimaid joogitootjaid Suntory on nentinud, et ka varem alkoholi suhtes positiivselt meelestatud trennivastased on liitunud terviseteadlike kodanike armeega, et paremini oma tervise eest hoolt kanda ning vähendada alkoholi tarbimisele kuluvaid päevi. Alkoholivaba õlle laiema levikuga on kasvanud kodus viibimise osakaal ning vähenenud varem väljaskäimisele kulunud aeg.

Uueks trendiks Jaapanis on alkoholivabad baarid

Mittealkohoolsete ja vähese alkoholisisaldusega jookide populaarsust on mõjutanud ka koroonapandeemia. Haiguspuhangu tipphetkel pöördus Jaapani valitsus restoranipidajate poole palvega, et need ei serveeriks klientidele alkohoolseid jooke õhtusel ajal. Tulemuseks on üha suurenev nõudlus mittealkohoolsete kokteilide ja teiste jookide osas.

Uusimaks trendiks Jaapanis ongi alkoholivabade baaride esilekerkimine, kus serveeritakse üle 100 erineva mokteili ning mitte tilkagi alkoholi. Alkoholi tarbimise vähenemises ei näe uusi võimalusi üksnes baarid, vaid ka joogitootjad. Näiteks TOMO’s CRAFT on esimene Jaapani ettevõte, mis alustas alkoholivabade destillaatide müümist ja tootmist.

Kuigi noorem põlvkond joob vähem alkoholi kui eelnevad ning ka vanem generatsioon on asunud karskuse teele, esineb huvitavat dünaamikat allesjäänud alkoholituru liikumises. Suurimaks langejaks on osutunud õlu, samas on kasvanud likööride ja muu kange alkoholi müük. Ning õllemüügi vähenemist kompenseerib omakorda alkoholivaba õlle müügimahtude jõuline kerkimine.

Eesti joogitootjatele on selline trend kindlasti tuttav ning nii sõltub ettevõtjast endast, kas seda näha ohu või võimalusena. Jaapani turg pakub lahja alkoholi või mittealkohoolsete jookide segmendis ekspordimahtude suurendamiseks väga häid võimalusi.

EASil on mitmeid programme, mis on sihikule võtnud Jaapani kui sihtturu just toidu- ja joogisektori jaoks ning oleme alati valmis kaasa aitama Jaapani turule sisenemisel. Lisainfo saamiseks Jaapani ärivõimaluste ning tulevikutrendide kohta tasub külastada EASi Aasia keskuse kodulehte või võtta ühendust EASi Jaapani projektijuhi Tsubasa Yoshitoga.

Tsubasa Yoshito Tsubasa Yoshito
Jaapani projektijuht
E-post: [email protected]

 

 

Jaga postitust

Tagasi üles