India toidu- ja joogiturgu iseloomustavad murrangulised muutused tarbijate eelistustes
Aprilli lõpus toimub Indias viis päeva kestev Lõuna-Aasia regiooni suurim toidumess AAHAR, kuhu oodatakse üle 700 osalise nii Indiast kui välismaalt, et osa saada töistest aruteludest, värsketest trendidest, uusimatest maitsetest ning kaasaegseimast tehnoloogiast.
India toidu- ja joogiturgu peetakse maailmas suuruselt neljandaks – USA, Hiina ja Jaapani järel. Imporditavate toidukaupade segment kasvab igal aastal Indias 22-23 protsenti, samal ajal kasvab kohapeal toodetud rahvusvaheliste toodete turg 14-16 protsenti aastas. Muljetavaldavaid kasvunumbreid veab India tärkav kesklass ning kiire linnastumine, sest mõlemad trendid annavad hoogu juurde tarbijate eelistusele tervislike toodete osas.
Suurem osa imporditavatest gurmeetoodetest jõuab riiki läbi HoReCa sektori, mõnedel suurematel tootjatel on ka otselepingud peamiste hotelli- ja restoranikettidega, mida täiendavad veel ka iga-aastased eriüritused kohalikele kokkadele, et tutvustada uusi tootjaid ja tooteid.
India toiduameti nõuetele tasub tähelepanu pöörata enne eksportimise alustamist
Tihti küsitakse India toiduturu kontekstis erinevate regulatsioonide ja protseduuride kohta ning siin on levimas palju müüte. Toidu- ja joogitoodete import Indiasse on riikliku toiduohutuse ja – standardite ameti (Food Safety and Standards Authority of India – FSSAI) kontrolli all ning nende poolt väljastatud regulatsioonie ja teatisi peavadki järgima Indias baseeruvad importijad. India partnerettevõte võib paluda näiteks Eesti tootjalt kvaliteedikontrolli sertifikaate või muid dokumente, mis tõestaksid toodete vastavust FSSAI nõuetele.
Enne saadetise teelesaatmist tuleb eksportijal samuti valmistuda FSSAI pakendite sildistamise nõuetega vastavusse viimiseks – nõudeid järgides tasub meeles pidada, et India on üks maailma suurimaid toiduturge ning toiduohutus on sedavõrd suures riigis tõsine murekoht. Tarbija jaoks on pakendil olev informatsioon eluliselt tähtis, sest enne ostuotsuse tegemist hindavad nad tooteid vastavalt etiketile märgitud sisaldusele, võttes arvesse koostisosasid, kaalu, hinda, säilivustähtaega, toiteväärtust ning palju muud.
Arvestama peab ka India kaubanduspoliitika mõningasest protektsionismist tingitud kõrgemate maksumääradega importtoodetele, need võivad ulatuda 30 kuni 150 protsendini. Selle väljakutsega paremini toime tulemiseks soovitatakse eksportijatel saata korraga suuremaid saadetisi ning lõigata kasu mastaabiefektilt.
Mitmetel Eesti toidu- ja joogiettevõtetel on juba India turul kand maasse löödud
Eesti toiduainetööstusel on Indiale väga palju pakkuda, sest uued trendid sillutavad pidevalt teed välismaiste toidutoodete ja jookide laiemale levikule sel hiigelturul. Näiteks on India maailmas teiseks suurim piimatootja, kuid ei ole kunagi olnud esirinnas juustu tarbimises osas. Kaugel sellest, juustu tarbimine on selles riigis minimaalne, kui välja arvata paneer-juust või kodujuust, mida kasutatakse palju Põhja-India köögikultuuris. Viimastel aastatel on jällegi India kõrgemate klasside elanike seas hakanud tekkima isu gurmeejuustude järele. Valio Eesti on juba tabanud seda trendi ning müüb Indiasse edukalt oma kõva juustu kohaliku partneri kaudu.
Huvitavaid muutusi on märgata ka alkoholiturul. Kui varem oli Indias põhiliseks alkohoolseks joogiks viski, siis trenditeadlikumad linnainimesed otsivad uusi ja huvipakkuvamaid sotsiaalseid lubrikante, avades uksed erinevatele alkohoolsetele jookidele. Eelmisel aastal alustas Junimperium oma käsitöödžinnide eksporti Indiasse, enne seda on India turul juba pea kümnendi vältel edukalt tegutsenud Liviko.
Tervislik toitumine ning taimsel toorainel põhinevad toidud ja joogid on värskeim trend, mis on Indias suurema populaarsuse saavutanud. India tarbijad on tasapisi harjumas ka taimsel toorainel põhinevate nn. “lihatoodetega”, sest kestlikkuse eelistamine ka toiduvalikutest on muutumas uueks normaalsuseks. Koroonapandeemia on toonud kaasa olulise nihke tarbijate toitumisharjumustes, seega eelistatakse üha enam tervislikumaid alternatiive ning mõeldakse laiemalt ka keskkonna käekäigule.
Indias on kiirkäigul arenemas kaasaegne gurmeekaubandus käsikäes e-kaubandusega. See on sobiv hetk Eesti ettevõtetele, et kaaluda tutvumist ühe maailma suurima turuga.
Lisainformatsiooni India toiduturu kohta leiab järgnevatelt linkidelt:
https://indiatradefair.com/aahardelhi/
https://fssai.gov.in/
https://economictimes.indiatimes.com/
Küsimuste korral julgustame ühendust võtma EASi India välisnõunikuga:
Vinod Basliyal
EASi ekspordinõunik Indias
[email protected]