Igapäevatööst samm kõrvale: disaini meistriklass on suurepärane võimalus kõigile, kes soovivad muutusi päriselt ellu viia
Kümne hotelliga Hestia Hotel Group’i ja kodumaiseid käsitöölipse tootva Lipsufabriku kogemus näitab, kuidas EASi disaini meistriklass aitab ettevõtetel läbi mõelda oma tegevused, keskenduda jätkusuutlikele lahendustele ning viia muutused päriselt ellu.
„Kui me meistriklassi tulime, oli meil kolm erinevat ettevõtet ja palju eri tüüpi teenuseid. Tahtsime igapäevatööst kõrvale astuda ning süveneda klientide tegelikesse vajadustesse,“ kirjeldas Lipsufabriku tegevjuht Age Luiga. Aastakümneid lippe tootnud Lipuvabriku, kangatrüki stuudio ja käsitöölipse valmistava Lipsufabriku juurde oli soov luua disainitoodete sari ning süveneda toote elutsükli mõistmisesse ja parandamisse.
Ettevõtte algne plaan muutus aga täielikult tänu meistriklassis ettevõtet juhendanud disainijuhile. „Disainijuht rõhutas meie tugevusi: suudame kliendile tema idee valmis disainida, kangale trükkida ning toote ka valmis õmmelda või viimistleda. Sellest kooruski välja idee minna edasi teenusega,“ meenutas Luiga. Nii hakkas Lipsufabrik paralleelselt looma uut brändi KIU kangatrüki stuudio, kus pakutakse inimestele võimalust tellida just selliseid kangast tooteid nagu nad soovivad. Näiteks saavad inimesed ettevõtte poole pöörduda sooviga trükkida pilt padjale ja sallile või hoopis teha eritellimusel kangaid moelavale.
Luiga sõnul aitas programm leida uusi lahendusi ka vee- ja elektrikasutuse vähendamiseks ning keskkonnasõbralikumate pakendite kasutamiseks. Lisaks rõhutas Luiga programmi rolli enesekindluse kasvatamisel, eriti lõpuülesandes, kus oli vaja oma uuendatud toote või teenuse ideed teistele esitleda. „Ma ei oleks kuu aega enne lõpuülesannet nii hästi oma ideed väljendada osanudki kui täna, programm treenis mind tohutult,” rääkis ta.
Pikalt seisnud ideede elluviimine
Meistriklassis osalenud Hestia Hotel Group keskendus samuti teenusdisaini projektile, täpsemalt pikalt plaanitud jätkusuutlikkuse strateegia koostamisele, mida on lähiaastatel plaanis ellu viia kõigis kümnes hotellis. Ettevõtte tegevjuhi Kaisa Mailendi sõnul aitas meistriklass strateegia päriselt kirja panna ning ka esimesi katsetusi projekti elluviimiseks teha.
Näiteks selleks, et hotelli külastajad hakkaksid vastutustundlikumalt prügi sorteerima, eemaldati hotellis valitud tubadest – välja arvatud vannitubadest – olmeprügikastid ning paigutati koridoridesse prügisorterid, kuhu paluti külalistel viia toas tekkinud prügi. Mailendi sõnul oli test väga edukas ja selgus, et külalistele polnud probleemiks minna toast välja prügi ära viskama.
Programmi käigus avastati sedagi, et hotellid peaksid seni pigem tarbimisele suunatud tegevusvaldkonnas võtma veelgi rohkem vastutust ja pingutama ise jätkusuutlikkuse nimel. Nii püüabki hotelliketi tänane visioon tagada, et külalistel ei oleks muud võimalust, kui valida mugav ja samal ajal jätkusuutlik käitumine – olgu selleks prügi sorteerimine või näiteks kliendile märkamatud vee- ja toidu kokkuhoiu lahendused, mida hotell ellu viia saab.
Mailendi sõnul on meistriklass suurepärane võimalus kõigile ettevõtetele, kellel on tahe muutusi teha ning alustatut lõpule viia. Samuti soovitab ta kuulata välise abi ehk disainijuhi nõu ka suuremate eesmärkide püstitamisel. „Tänu disainijuhile sai meile poole programmi peal selgeks, et olime algselt paika pandud eesmärgid juba ammu ületanud. Siht võiks meistriklassis olla palju suurem, kui esialgu julged paika panna,“ julgustas Hestia Hotel Group´i tegevjuht ettevõtteid suuremaid eesmärke seadma.
Auhinnaraha tegevuste jätkamiseks
Disaini meistriklassi disainijuhi Lars-Erik Hioni sõnul on näha, et programmides kerkivad järjest enam üles rohemajandusega seotud teemad. „Kui varasemalt otsiti tihti lahenduste külge probleemi ja võimalusi „linnuke kirja saada”, siis viimasel ajal on kestlikkus saanud päriselt väärtuspakkumiste oluliseks komponendiks,” selgitas Hion.
Meistriklassi lõpus jagati ettevõtete vahel välja ka kolm auhinda, esikoha ja 7000 euro suuruse auhinnaraha meistriklassi idee edasiarenduseks võitis Hestia Hotel Group. Ettevõtte tegevjuhi sõnul kasutatakse raha jätkusuutlikkuse strateegia elluviimiseks. „Ka kõik meie töötajad peavad meiega ühes paadis olema. See peab olema ühine soov ja tahe muutustega kaasa minna,“ rõhutas Mailend.
Programmi disainijuht toob kõige väljapaistvama ettevõtte teenuse arenemise loona välja just Hestia Hotel Group´i. „Programmi käigus oli hea jälgida liikumist üsna abstraktsetest ideedest läbimõeldud teostuseni, mis päriselt väärtust loob,” kirjeldas Hion.EASi disaini meistriklass on tootearenduse programm, mis võimaldab ettevõttesse tekitada kompetentsi turu ja tarbija mõistmiseks, ressursside juhtimiseks ning toodete iseseisvaks arendamiseks tulevikus. Kui soovid samuti astuda igapäevatööst kõrvale ja läbi mõelda oma ettevõtte tegevused, siis järgmisse disaini meistriklassi saab kandideerida 4. oktoobrini. Tutvu programmi ja osalemistingimustega.