FS Goodsi puljongite toidurevolutsioon ei peatu ka kriisiga silmitsi seistes
Puljongi keetmine on aeganõudev, kuid toidunautijale tänuväärne tegevus. Hea puljong tahab vähemalt 12 tundi podiseda, kuid kellel meist oleks tänapäeva kiirel ajal (olgu, mööndustega on hetkel kodukontorites rahulikumad ajad) võimalik veeta pikki tunde supipoti veerel? FS Goods asutaja Helgor Markov võib ilma igasuguse naljata öelda, et puljongist on saanud kogu tema elu. “See ei ole töö, see pole ka hobi, vaid suur võimalus teha asju, mis mulle lihtsalt väga meeldivad,” kirjeldab hobikokkadele tuhandeid töötunde võitnud maitsvate puljongite ja kastmete tootja oma suhtumist.
Täispika nimega Food Studio Goods koostöö EASiga algas kolm aastat tagasi, kui ühe pealtnäha juhusliku koolituse käigus sattus Helgor istuma lõunalauas kõrvuti EASi konsultandi Kerli Paasiga, kes vestluse käigus tutvustas erinevaid koolitusvõimalusi. “Olin just aru saanud, et väiketootjatel jääb tihti vajaka oskusteabest ja müügijõust ja ühtäkki on mu ees istumas EASi kliendihaldur, kes pakub mulle kala asemel õnge,” meenutab Helgor hetke, kui tema arusaam EASist kui pelgalt rahajagamismasinast muutus.
FS Goods liitus seejärel EASi tootearendusprogrammiga. Projekti kirjutamise kohustus küll veidi pelutas esimestel hetkedel, sest iga ettevõtja tunneb end mugavamalt vaid igapäevaseid äriasju juhtides. Kuid lõppude lõpuks ei osutunud see ka liiga keeruliseks, sest tuleb vaid leida probleem ning pakkuda sellele lahendus.
EASi kaudu algaski FS Goodsi koostöö keerulise nimega vajaliku asutusega: TFTAK ehk Toidu- ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskusega, kes aitas leida vajalikud vastused väga olulistele küsimustele, mis puudutasid keemiavaba toiduainetootmist ilma säilitusainete lisamiseta. Ilma EASi abita ei oleks FS Goods suutnud ise palgata sellisel tasemel toidutehnolooge, kes aitaksid jõuda komplitseeritud ülesannete lahendamiseni – seega oli mõistlikum osta teenus sisse professinaalidelt, kellega algas koostöö koorekastmete säilitamise välja nuputamiseks. “Meie jaoks on oluline säilitada elus toode, kus on esindatud kõik kasulikud koostisosad, seega oli kuumutamisega kaasnev bakterisurm tootmisprotsessis välistatud,” selgitab Helgor.
EASi tootearenduskoolitus viis lõpuks välja suurepäraste bechamel- ja kukeseenekastmeteni | Foto: FS Goods
EASi tootearenduskoolitus viis lõpuks välja suurepäraste bechamel- ja kukeseenekastmeteni, kuid saatusel oli varuks veelgi suuremaid üllatusi. Eelmisel aastal külastas Helgor eraisikuna Dubais maailma üht olulisimat toidumessi Gulfood ning tänavu osaleti juba täieõigusliku Eesti ühisstendi osalisena. “Meie eesmärk oli messil tutvustada punase veini kastet, kuid kohalik toll konfiskeeris kogu näidistevaru, sest punane vein ei viidanud nende arvates mitte kastme maitsele, vaid alkoholile,” meenutab Helgor. Nii tuli keskenduda hoopis aedviljapuljongi tutvustamisele, mis ootamatult napsas endale uuenduslikuima mahetoote peaauhinna 500 konkurendi nina alt.
Helgori sõnul oli konkurentide seas palju teisigi vege-tootjaid, kuid võidu tagas FS Goodsi aedviljapuljongile lihtne valem – see on vegan, mahe ja mis peamine, maitseb hästi. “Vegan-toit on ilmselgelt kasvav trend, kuid toiduaine peab seejuures ka maitsev olema, see ongi suurim väljakutse ning meie põhiline konkurentsieelis,” usub Helgor.
Dubais toimunud messil Gulfood saavutas aedviljapuljong uuenduslikuma mahetoote peaauhinna 500 osaleja seas | Foto: FS Goods
Eksport ongi puljongi- ja kastmetootja põhifookuses, eesmärk on ekspordi osakaal kasvatada 90 protsendini tootmismahust. Segased ajad kahtlemata mõjutavad selle eesmärgi saavutamist, kuid Helgor on säilitanud optimismi. “Usun, et toiduainetööstus tervikuna kohaneb muutuvate oludega paremini ning loodetavasti ei kannata kriisi tõttu nii palju, kui mitmed teised sektorid. Kuid ekspordile tuleb läheneda süsteemsemalt, kui seni.” EASi süsteemse ekspordi koolitus kestis 3-4 kuud ning andis FS Goodsi uuele ekspordijuhile väga hea ülevaate, millele tuleb tähelepanu pöörata. “Soovitan väga tugevalt EASi ekspordikoolitustel osalemist, eriti nüüdses olukorras. Just sellist oskusteabe jagamist EASilt ootangi, piltlikult öeldes soovin kala asemel õnge. Kiiduväärt on välisekspertide kasutamine, sest omal käel ei jõuaks väiketootja iialgi selliste professionaalideni,” rõhutab Helgor.
Samuti on FS Goods osalenud ka messikoolitustel. Helgori sõnul tasub enne messile minekut põhireeglid meelde tuletada, sest messile minnakse siiski eelkõige aktiivselt müüma ja suhtlema, mitte stendile kontoritööd tegema. “Ühisstendid on end minu silmis väga õigustanud, sest üksi kaoksime oma väikese pinnaga suure melu sisse, üheskoos Eesti lipu all olles on meie nähtavus märkimisväärselt parem, mis on väiketootjatele väga oluline.”
Tulevik paistab igal juhul keeruline, kuid toidutööstuses revolutsiooni kavandavat FS Goodsi mustad stsenaariumid ei morjenda. Toitu on igal juhul vaja ning puljongist võiks kujuneda sama igapäevane toiduaine, kui täna on või, munad, leib, juust jne. Intervjuu tegemise ajal oli Helgor end sulgenud külaliskorteris karantiini. “Kriis pakub alati ka võimalusi, kasvõi uute lahenduste välja mõtlemiseks. Meie tootmine töötab 24/7 kahes vahetuses ning aega keskendumiseks ei olnud võimalik leida, nüüd on piisavalt rahulik, et jõuaks mõtted tuleviku osas selgeks mõelda,” rõõmustab Helgor.