Eesti elanike muusika kuulamise harjumused, 2018
Uuringu põhieesmärgiks oli kaardistada Eesti elanike muusika kuulamise harjumused. Sihtgrupi moodustasid 15-60 aastased Eestimaa elanikud. Tegemist on esindusliku uuringuga, mille tulemused on laiendatavad vastavaealisele elanikkonnale. Uuringule vastas kokku 1028 inimest ning uuringu tulemused on laiendatavad kogu sihtgrupile täpsusega ±3,1%.
Küsitlusperioodiks oli 15.-20.03.2018. Küsitlus viidi läbi veebiintervjuude meetodil CAWI (computer assisted web interviewing) Kantar Emori veebiserveri vahendusel ning Kantar Emori vastajate baasi kasutades.
Uuringu tulemused
- Kõige sagedamini kuulab uuringu sihtgrupp so 15-60 aastased Eestimaa elanikud muusikat autoraadio ja raadio vahendusel (vastavalt 55% ja 45% sihtgrupist kuulab sealt muusikat peaaegu igapäevaselt). Olulise vahega järgnevad seadmetest telefon ja sülearvuti (kuulab igapäevaselt vastavalt 26% ja 23% sihtgrupist).
- Raadio ja teleri igapäevane kuulajaskond kasvab vanuse kasvades, arvutist ja telefonist muusika kuulamisel on tendents vastupidine ehk mida noorem on inimene, seda enam on nende seas igapäevaseid kasutajaid.
- Kui üle 30-aastased elanikud kasutavad muusika kuulamiseks peamiselt raadiot, siis 15-30-aastaste jaoks on selleks telefon ning 20-29aastaste jaoks võrdselt ka sülearvuti. Noorimas vanusegrupis (15-19 aastased) järgneb telefonile ja sülearvutile auto helivõimendusega ühendatud telefon/MPSmängija.
- Erinevate kohtade lõikes kuulatakse muusikat kõige sagedamini kodus ja autos, seda teeb igapäevaselt ca 60% elanikest. Kuigi elava muusika kontserdil käiakse enamasti harvem kui kord kuus, on kontserdil käijate üldine osakaal kõrgem, kui ülejäänud väljaspool kodu asuvatel kohtadel – vaid 10% sihtgrupist ei ole kunagi elava muusika kontserdil käinud. Vähemalt kord kuus käib elava muusika kontserdil 21% sihtgrupist.
- Valdavalt kuulatakse muusikat küll muu tegevuse taustana (85% elanikest), kuid märkimisväärne osa ehk 41% sihtgrupist kuulab muusikat keskendunult peaaegu igapäevaselt.
- Eelmise aastaga võrreldes on peaaegu igapäevaselt keskendunult muusika kuulajaid sihtgruppi veidi lisandunud (+4%), kasvanud on keskendunult muusika kuulamine eelkõige meeste ja alla 29 aastaste seas.
- Umbes pooled (55%) igapäevaselt keskendunult muusika kuulajatest kuulavad nädalas 2-5 erinevat artisti, ülejäänute repertuaaris on erinevaid artiste rohkem.
- Enamusel ehk 55%-l sihtgrupist on välja kujunenud oma lemmikud, kuid kuulavad hea meelega ka uut muusikat (artistid, palad). Peamine infoallikas uute artistide või palade kohta teabe saamisel on raadio (67% on viimase kuu jooksul saanud infot just raadiost). Alla 20 aastaste jaoks on võrdselt oluliseks infoallikaks ka sotsiaalvõrgustikud ning nemad on ka aktiivsed sotsiaalvõrgustikes muusikasoovituste jagajad/muusikaaruteludes osalejad (23% vanusegrupist jagab muusikasoovitusi või osaleb sealses muusikaarutelus vähemalt kord nädalas).
- Aktiivseid uue muusika otsijaid on sihtgrupis 18-19%, uuest muusikast ei ole huvitatud 14% sihtgrupist. Aktiivseid muusika otsijaid on enam meeste, alla 29 aastaste ja eestlaste seas. Uue muusika vastu on huvi madalam meeste, üle 50 aastaste ja muust rahvusest elanike seas.